Hravá příroda, příroda v detailu ...
... učte s námi děti vnímat svět.
Radovan Vašíček | Daniela Davidová
Stručný popis návrhu
Hravá příroda a příroda v detailu jsou názvy dvou zpracovaných projektů do mateřských škol. Cílem tohoto návrhu je zajistit dětem povědomí o tom, že je důležité umět hospodařit s vodou a jak se od sebe odlišují rostliny.
Přiroda v detailu
Co se skrývá v záhonu? Kdo skáče po stromě? Proč má kytka chlupaté listy? Jak se mění příroda během roku? Kam teče voda a proč je tak důležitá?
Námi navržený edukační koutek na tyto a spoustu dalších otázek odpoví. Navrhli jsme rozkvetlý, trvalkový záhon s cestičkou z kamenných šlapáků, která vede do jeho středu k dřevěnému dalekohledu. Ten nám pomůže najít odpovědi na položené
tématické otázky. Vegetační skladba záhonu je navržena tak, aby paní učitelky
mohly s dětmi probírát různá témata, na která navážou u dalekohledu. Například na téma smysly budou děti v záhonu hledat jednotlivé barvy, vůně, hmatem rozeznávat různé tvary stonků a měkost listů, poslouchat šumění listů a kapání vody nebo pozorovat, na které květině nejdéle vydrží rosa. K edukačnímu koutku vzniknou graficky zpracované tématické karty, které budou obsahovat jednotlivá témata. Záhon je totiž z rostlin, které na témata navazují. Ideální příklady jsou Verbena Bonariensis nebo hluchavka, které mají hranatý stonek, což se děti naučí vnímat hmatem. Měsíční jahody pojí tématiku pohádky (dvanáct měsíčku) nebo tradice, kde se objeví malá vrba (velikonoční kočičky nebo třešeň, či stávající Lípa (1. Máj, a národní strom).
Hravá příroda
Voda je důležitým tématem v enviromentální výchově. Odkud se bere, kam teče, co umí a proč by bez ní nebyl život? To se děti dozví u vyvýšených záhonů se soustavou korýtek se špunty pro zalévání rostlin. Mezi záhony bude umístěna
mísa, ze které do každého truhlíku povede rameno korýtek. Ty budou mít různý tvar drážek – přímá a vlnící se linka. Děti budou pomocí konviček lít do mísy vodu, která přeteče do korýtek a díky otvírání jednotlivých špuntů se budou postupně zalévat rostliny. Můžou tak pozorovat, že voda teče z kopce. Že přímým korýtkem doteče rychleji, než když se vlní. A že vody je omezené množství, které musíme chránit a musíme s ní pracovat tak, aby zalila všechny rostliny. A kde vodu vezmeme? Ze střechy stávajícího domečku ji budem pomoci rýn sbírat do sudu.